Waarom Yoga?!

image

Aangekomen op Bali lijkt Nederland verder weg dan ooit. Wakker worden met een blauwe lucht, verse bloemen en het geluid van het ruisen van de zee. Het haasten en vliegen in Nederland is voorbij. Wanneer deze mama ergens haar rust terug kan vinden dan is het wel hier, Indonesië, Bali, Lovina.

Wanneer ons ontbijtje wordt klaargemaakt en vaderlief met zijn dochter nog wat tekenfilmpjes in bed bekijkt, maak ik gretig gebruik van deze kans door te genieten van “me time”.

Te midden van de tropische vogels in onze enorme groene tuin, neem ik plaats op een riant ligbedje en graaf  in mijn geheugen naar wat er is blijven hangen van mijn cursus mindfulness en een blauwe maandag yoga. Ik sluit mijn ogen…

Alles staat op zen, een goed begin van de dag.

Yoga is anno 2015 enorm hip en uitgegroeid tot een heuse lifestyle. Maar waarom is yoga nu eigenlijk zo goed voor je?

  • Bevordert lichamelijke kracht en evenwicht.
  • Zorgt voor ontspanning. Brengt lichaam en geest tot rust.
  • Bevordert inname van zuurstof vanwege de buikademhaling.
  • Versoepelt de spieren.
  • Traint je uithoudingsvermogen evenals je lenigheid.
  • Verbetert de bloedcirculatie
  • Werkt bloeddrukverlagend, verbetert de conditie van hart, metabolisme en slaap.
  • Werkt ontgiftend voor organen en draagt bij aan gewichtscontrole
  • Vermindert op lange termijn klachten ten aanzien van: MS, migraine, astma, bronchitis, constipatie en kan preventief werken bij ziektebeelden zoals hartkwalen, osteoporose.
  • Verbetert de coördinatie, concentratie en zorgt indirect voor een beter geheugen.
  • Geeft innerlijke groei.
  • Heeft een positieve invloed op zelfacceptatie en zelfcontrole.
Leuk bijkomend voordeel; je hebt weinig materiaal nodig om yoga te beoefenen. Een matje of handdoek om je oefeningen op uit te voeren is genoeg.

Kortom schrijf het bij je lijstje van goede voornemens van 2016 en ontspan!